De prijzen van deze essentiële producten krijgen een flinke stijging!

29 november 2024 Uit Door Nieuwspauze

Albert Heijn’s moederbedrijf, Ahold Delhaize, heeft ook het afgelopen kwartaal te maken gehad met uitdagingen rondom stijgende prijzen. In de presentatie van de kwartaalcijfers lichtte AH-ceo Marit van Egmond de situatie toe: de kosten van essentiële grondstoffen zoals zuivel, cacao, koffie en rundvlees zijn blijven stijgen.

Deze schommelingen hebben een directe invloed op de prijzen in de supermarkt. Volgens cijfers van het CBS zijn de kosten van voeding, dranken en tabak in oktober met 6 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar – een stijging die vergelijkbaar is met de cijfers van september.

Consumenten kiezen steeds vaker voor huismerken

Door de aanhoudende inflatie en stijgende kosten, merkt Ahold Delhaize dat consumenten steeds vaker huismerken verkiezen boven de duurdere A-merken. Van Egmond gaf aan dat deze verschuiving naar huismerken al langer zichtbaar is, maar dat de stijgende prijzen en onzekerheid rondom de economie deze keuze verder versterken. Klanten proberen zo de impact van de duurdere boodschappen enigszins te beperken. Voor Ahold Delhaize betekent dit dat er een verschuiving is in vraag en mogelijk ook in hun assortiment.

Geen directe impact verwacht door noodweer in Spanje

Naast de stijgende prijzen beïnvloeden ook externe factoren de supermarktketen. Ahold Delhaize ging in op de recente overstromingen in Almería, Spanje, een cruciale regio voor de Europese voedselvoorziening, bekend als ‘de groentetuin van Europa’. Hoewel er zorgen waren over misoogsten en mogelijke schaarste, stelde topman Frans Muller het publiek gerust. Volgens Muller hebben de leveranciers bevestigd dat zij de huidige seizoenverwachtingen kunnen blijven waarmaken, en dat er vooralsnog geen verstoringen verwacht worden in de levering van groente en fruit in Nederland.

Toename van agressie bij zelfscankassa’s

Naast de economische uitdagingen is er ook een toename van agressie bij zelfscankassa’s, een fenomeen dat volgens Van Egmond niet alleen bij Albert Heijn speelt maar breder in de maatschappij te zien is. Deze uitingen van agressie werden eerder dit jaar al aan de kaak gesteld door vakbond FNV, die opriep tot betere bescherming voor het personeel. Albert Heijn nam al maatregelen, zoals het afschaffen van naamkaartjes voor medewerkers, om ongewenst gedrag van klanten te beperken.

Hoger uitgavenpatroon drukt op de winst

Ahold Delhaize zag de winst het afgelopen kwartaal licht dalen door een aantal onverwachte kostenposten. Zo heeft het bedrijf recent enkele winkels moeten sluiten in de Verenigde Staten, wat leidde tot extra kosten. Daarnaast heeft de overname van Belgische Delhaize-winkels door franchisenemers vorig jaar voor verdere financiële druk gezorgd. Ondanks deze uitdagingen bleef de omzet stabiel op 22 miljard euro, wat een lichte stijging van 0,2 procent betekent ten opzichte van vorig jaar.

Groei in onlineverkoop blijft belangrijk

Het bedrijf zag een solide groei in onlineverkoop, die met 5,1 procent toenam. Vooral in Nederland lieten de online bestellingen een sterke groei zien, met dubbele cijfers. Ahold Delhaize ziet onlineverkoop als een belangrijke pijler voor de toekomst. Muller benadrukte dat de ontwikkeling van de onlineverkoop essentieel is voor de groei van het bedrijf in zowel Nederland als andere markten, en hij voorziet dat dit segment in de komende jaren een nog belangrijkere rol zal spelen.

Met een constante focus op prijs en service, blijft Ahold Delhaize inspelen op de veranderende behoeften van consumenten, terwijl het probeert de gevolgen van externe en economische uitdagingen te managen.

Bron: AD

Meer voor jou: